Skip to content

Čo všetko treba urobiť po prílete do Uzbekistanu

CK Knirsch 5. septembra 2024

Približná doba čítania: 14 minút

Pôvodne máme letenky zakúpené do Samarkandu, ale pár týždňov pred odletom, nám letecká spoločnosť WizzAir zrušila letenky a ponúkla alternatívu, že sa dá letieť do Taškentu. Je s tým spojené trochu logistiky, ale nič čo by sa nedalo prekonať. O tom sme písali v minulom článku. Pôvodne sme mali v pláne toto mesto vynechať z našich plánov, ale keď už sme tu…..

Medzinárodné letisko Islama Karimova Tashkent

Toto letisko síce patrí medzi najväčšie letiská v Strednej Ázii a nachádza sa približne 12 kilometrov od centra mesta. Je to ďalšie tuctové letisko, ničím výnimočné. Momentálne prechádza rekonštrukciou a rozširovaním, ktoré začalo v roku 2021 a do dnešného dňa nie je dokončená.

SIM karta v Uzbekistane

Už na letisku si viete vybaviť SIM kartu. Určite sa neoplatí využívať v tejto krajine našu lokálnu SIM kartu. By ste sa nedoplatili. V Uzbekistane si môžete vybrať medzi 4 operátormi: Ucell, UZ Mobile / UZTELECOM, Beeline a UMS. Všetci operátori predávajú predplatené SIM karty pre turistov. Ceny SIM kariet sú viac-menej rovnaké, skôr je rozdiel v samotnom pokrytí mobilnou dátovou sieťou. Všetci pokrývajú najmä najväčšie mestá a spojnice medzi nimi. Rozdiel spočíva najmä v dostupnosti 5G, či pokrytiu signálom v odľahlejších oblastiach. Ideálne si pokrytie skontrolujte priamo na stránkach operátora.

Porovnávanie vynechávame a na náhodu si vyberáme operátora Ucell, ktorý má stánok priamo v hale letiska. Pre zakúpenie karty potrebujete pas, ktorý si odfotia. Vaša karta a nové telefónne číslo je registrovaná na dané meno a pas. Dostanete fyzickú SIM kartu s uzbeckým telefónnym číslom, ktoré začína na +998. Celé to netrvá dlhšie ako 5 minút.

Ceny SIM karty v Uzbekistane

Ceny sú pre nás veľmi prijateľné až nepochopiteľné. Vyberáme si podľa množstva dostupných dát. Telefonovať a posielať SMS správy veľmi neplánujeme. Z dostupných programov si vyberáme “Katta Doimiy 55”, ktorý zahŕňa:

  • 44 GB internetovej prevádzky
  • 22 GB v 5G sieti
  • 22 GB pre Telegram, WhatsApp, Instagram a Facebook
  • Neobmedzené volania v celom Uzbekistane (45 000 minút, to znamená, že môžete nonstop telefonovať celý mesiac)
  • 1500 SMS v celom Uzbekistane

A celé to máme za neuveriteľných 55.000 Uzbeckých som, čo je v prepočte s aktuálnym kurzom, 3,94 €! S 44GB dát môžeme mať zapnutú synchronizáciu fotiek a videí do Cloudu, počúvať Spotify a pozerať YouTube bez obmedzenia. A ak by to bolo pre niekoho málo, maximálny program so 400GB dát stojí necelých 11 €.

Za takúto lákavú ponuku si túto možnosť dáva každý do telefónu a ihneď to aj platíme kartou. Ani hotovosť si nemusíme vyberať, čo neskôr trochu oľutujeme.

Taxíky v Uzbekistane

Tak ako v každej krajine, ihneď po vyjdení z príletovej haly sa na vás vrhnú taxikári. Nemienime zisťovať či nás neošklbú ihneď. Vlastne ani nie, nemáme hotovosť. A boh vie, či sa dá platiť kartou. Volíme alternatívu: Yandex. Yandex je niečo ako Bolt či Uber v postsovietskych krajinách. Stačí si len v aplikácii zadefinovať svoju kartu (čo už máme z minula) a objednať si odvoz do autopožičovne. Za cestu dlhú 6,4 kilometra platíme 18 600 лв (1,33 €) aj s tringeltom.

Požičanie auta

Samotné požičanie auta je kapitolou a ságou samou o sebe, ktorá už začala v pohodlí domova od počítača. Cez medzinárodnú sieť požičovní sme si auto nechceli zabezpečiť. Na jednej strane je to drahšie a na druhej strane chceme nechať zarobiť miestnym firmám a väčšinou sa dostaneme aj k modelom čo nie sú bežne k dispozícii. Po vyhľadávaní po uzbeckom internete, sme si vytipovali dvoch víťazov. Oni dvaja ako jediní mali k dispozícii náš model auta. Jedna autopožičovňa veľmi nekomunikovala, a tá druhá aspoň čiastočne, ale v mailoch odpovedala len na niektoré otázky. Objednávkový formulár na stránkach City Rent Car samozrejme neexistuje. Nakoniec sme sa nejako kombináciou emailu a WhatsApp dohodli, aké auto chceme, na ako dlho a kedy si ho prídeme vyzdvihnúť. Na veľké prekvapenie, na mieste sa síce nachádza pobočka autopožičovne, ale o našej objednávke/dohode nemali šajnu, ani keď sme ukazovali WhatsApp komunikáciu. A ani dané auto nemali na pobočke. Vedúci pobočky nás všetkých nasadil do svojho auta a odviezol na centrálu, kde nami vybrané auto majú k dispozícii.

Už po ceste sa nás snažil presvedčiť, že to nie je dobré auto, prečo sme si ho vybrali, že je určené pre “hard working”. Ponúka nám aj alternatívy, ale samozrejme za drahšie, bez akejkoľvek zľavy. Trváme na svojom, že chceme daný model. Nakoniec nám ho pristavia a na ňom veľmi vidno, že svoj “hard working” už má niekoľkokrát za sebou. A nemá ani zadnú radu sedačiek, kvôli čomu sme si ho vyberali. Nakoniec nám pristavia ďalšie, ktoré vyzerá podstatne lepšie. Zadná rada sedačiek, vzadu všade tónované sklá a celkovo v dobrom stave, na to, že už má najazdené cez 100.000 kilometrov.

Nevyhnutné papierovačky

Okrem toho že potrebujú nevyhnutné doklady, ako cestovný pas a vodičské oprávnenie (bez príplatku je aj ďalší vodič), tak pre cestnú policajnú kontrolu je potrebné aj splnomocnenie. To nám samozrejme vydajú s tým, že si to máme strážiť ako oko v hlave, lebo bez toho nás môžu aj zavrieť. Čo na tom, že to je v azbuke a vlastne ani poriadne nevieme čo podpisujeme. A taký jeden detail, … auto si požičiavame od firmy, ktorá sa zaoberá prenájmom apartmánov.

A teraz zaplatiť….

Teraz len začína tá pravá zábava, a to čas platby. Auto stojí 300 000 лв (21.50 €) na deň + 500 € záloha. Nie je problém, zaplatíme kartou. Máme k dispozícii kreditnú i debetnú kartu VISA od Tatrabanky, Curve (MasterCard) a aj Revolut. Na prvý, druhý ani tretí pokus to nejde. Karty sú postupne odmietané. Hráme rošádu s našimi kartami, zapojíme do hry aj karty spolucestujúcich a v autopožičovni vyťahujú všetky možné terminály. Skúšame bezkontaktne, cez PIN, aj Apple Pay, všetko márne. Áno, mame povolené platby kartou, aj povolený daný kontinent, limit je nastavený vysoký a máme k dispozícii aj dostatok prostriedkov na kartách, ale stále nič. Máme internet, ale naše bankové aplikácie mlčia. Nedôjde žiadna notifikácia, že platba bola odmietnutá. Čas na plán B: Nájsť v blízkosti bankomat a zabezpečiť hotovosť.

V autopožičovni sú ochotní a odvezú nás k najbližším bankomatom. Na mieste sú 4 rôzne bankomaty a hádam jeden fungovať. Cez karty Tatrabanky ide vybrať hotovosť, ale výber je obmedzený len na 4.000.000 лв (čo je necelých 300 €). Neostáva nič iné, len postupne vyskúšať všetky karty. To našťastie funguje. Len Revolut karta nejde na prvý krát. Tá hneď v aplikácii vyhlási, že sa jedná o podozrivú aktivitu a či sa naozaj nachádzame v Uzbekistane a chceme vybrať hotovosť. Po potvrdení tejto bezpečnostnej hrozby je výber umožnený. Máme približne 12 000 000 лв! Sme konečne multimilionármi! No nie nadlho. Takmer všetko nechávame v autopožičovni a do zásoby sme zabudli vyzdvihnúť nejakú hotovosť.

Čo sme si vlastne požičali?

Nepotrebujeme sa luxusne vyvážať, a Uzbekistan je takmer rovná placka (až na východ krajiny), tak sme pozerali po cene a priestore. Štyria sa tri týždne v 5 miestnom aute sme sa nemienili tesniť. Treba pozrieť niečo 7 miestne a cenovo prijateľné. A tak vám predstavujeme:

Chevrolet Damas

Ak chcete, naštudujte si prevzatie General Motors z USA štátnou uzbeckou firmou koncom roka 2018. V skratke: Uzbekistan odkúpil 100% General Motors, zakomponoval do toho podnik UZDeawoo a teraz v Uzbekistane je 99% áut na cestách značky Chevrolet. A jedným z nich je Chevrolet Damas, ktorý vychádza z Daewoo Damas, ktorý sa vyrábal v Južnej Kórei od roku 1991.

Kvôli nízkej cene, je toto auto rozšírené po celom Uzbekistane a aj preto sme si ho vybrali. Pre prípadné poruchy nebude problém ho kdekoľvek opraviť. Používa sa ako rodinné vozidlo, na zásobovanie, pohotovostné zložky, či ako súčasť mestskej hromadnej dopravy.

Bohužiaľ výbavou ani výkonom neoslní:

  • Motor: 0.8 / 38 kW
  • Maximálna rýchlosť: 105 km/h
  • Akcelerácia, 0 – 100 km/h: 41 sekúnd
  • Spotreba: 7.8l/100km (90km/h)
  • Rozmery: 3845x1400x1920mm
  • Objem nádrže: 37 l
  • Pohotovostná hmotnosť: 805 kg

A nemá to ani žiadne vychytávky, ako výškovo nastaviteľné sedadlá, posilovač riadenia, elektricky sťahovanie okien, centrálne zamykanie či klimatizáciu. Proste nič. Ale má 7 miest, je dostaočne priestranný a je prerobený na metán a stojí nás mierne cez 20€ na deň.

Užili sme si s ním kopec zábavy, ale o tom v ďalších dieloch. Teraz už ho len potrebujeme natankovať, pretože požičovňa dáva autá s takmer prázdnou nádržou a aj sa odovzdávajú takmer s prázdnou nádržou. Dostávame radu, že benzín nemáme ani tankovať, lebo je príliš drahý, a radšej nech jazdíme na metán. Liter benzínu tu stojí približne euro, ale za to plná nádrž metánu s dojazdom 200km stojí do 3 €! A to prosím je po uvoľnení zastropovania cien, ktoré prebehlo koncom júla 2024. Hádam nám to do centra vydrží. Ostáva nám už len v banke vymeniť našu hotovosť, natankovať a dovolenka môže začať. Och, aký omyl.

Tankovanie

Už sa radšej nespoliehame na platby kartou, ale na všetko treba mať hotovosť. Niečo málo nám ešte ostalo, tak hádam po ceste do centra mesta natankujeme metán. Po pol hodine jazdy do centra nikde žiadna tankovacia stanica metánu, iba benzín. Tu nie sú pumpy zmiešané. Na jednej pumpe nenatankujete benzín, propán alebo metán. Každá ponúka iba jeden typ paliva. Potom si spomenieme, že metánové stanice sme videli na okraji mesta, keď sme sa presúvali z letiska.

Tak zas naspäť, ale máme len minimálny obnos hotovosti a banky sú len v centre. Nevadí, tých pár tisíc лв ešte máme.

Tankovanie metánu má tiež svoje pravidlá. Keď zaparkujete na stojane, všetci pasažieri vrátane šoféra musia vystúpiť z auta a ísť mimo. Obsluha vám natankuje. To kvôli bezpečnosti. A jednotlivé miesta na tankovanie sú oddelené hrubou betónovou stenou. Tiež kvôli bezpečnosti. A asi aj kvôli bezpečnosti sú metánové stanice umiestnené väčšinou na okraji mesta. Asi sa máme čo učiť. Po natankovaní ide len šofér pre auto, naštartuje, podíde preč mimo tankovacieho miesta a pasažieri môžu nastúpiť. Máme plnú nádrž a môžeme plniť ďalšie body z nášho zoznamu. Napríklad výmenu hotovosti a ísť sa konečne niekam najesť. Vybavenie auta a natankovanie trvalo len asi 5 hodín!

Sme multimilionármi

V banke nie je problém zameniť hotovosť. Je to niečo ako nákup papierikov. Jediný rozdiel je, že požadujú pas. Pozbierame celú našu hotovosť v eurách a zameníme. Za 2000 € dostávame niečo cez 28 000 000 лв. A to všetko v bankovkách v nominálnej hodnote 100 000 лв. Majú bankovky aj v hodnote 200 000 лв, ale tie nie sú až tak rozšírené. Nakoniec v rukách držíme 300 bankoviek! Gumičky sú len príjemný bonus, lebo do peňaženiek sa nám tento obnos nezmestí.

A prečo sme si nevyberáme peniaze z bankomatu? Okrem vyššie uvedeného, že nie všetky karty musia fungovať, a väčšinou je tam nejaký nastavený maximálny limit. Taktiež, že vaša materská banka si zoberie určitý poplatok za výber, tak aj všetky uzbecké bankomaty si berú približne 1% až 1.5% z vyberanej sumy.

Prečítaj si ďalšie články

Prometheus cave, Georgia

Jaskyne v blízkosti Kutaisi

Najbližšie dni v Kutaisi chceme naplno využiť výletmi do blízkeho okolia. Jedným z takýchto výletov je návšteva jaskýň nachádzajúce sa asi 20km severne od Kutaisi.

Cableway Chiatura, Georgia

Zviezli sme sa lanovkami ktoré pamätajú Stalina

Na posledný deň pred odletom je na programe asi najväčšia atrakcia, ktorú už mnoho z vás asi nebude mať šancu absolvovať. Bol to jeden z dôvodov, prečo sme sa aj vybrali do Gruzínska.

Cesta do Mestia

Veľmi dlhá cesta do Kaukazu

Cieľ našej cesty: Kaukaz je na dosah, ale to netušíme, čo pre to budeme ešte musieť spraviť. Nie všetko ide jednoducho, ako si človek naplánuje.

Airlines Uzbekistan

Dovolenka v Uzbekistane (nákup leteniek)

Keďže WizzAir založil v roku 2019 dcérsku spoločnosť WizzAir Abu Dhabi začali sme sa obzerať, kam smerujú lety z Abú Dhabí smerom ďalej na východ. Omán je síce lákavý, Maledivy tiež (aj keď by sme sa tam asi unudili), ale čo nás zaujalo, sú tzv. “….stany”. Kazachstan, Kyrgyzstan (spisovne Kirgizsko) či Uzbekistan. Viac nebolo treba…

Nezabudni o tom povedať aj ostatným

Chýba ti niečo v článku?

Môžeš nám napísať a opýtať sa.  My túto informáciu dodatočne doplníme aj do článku.