Tunel Anzob
Účelom tunela je dostať vás z jedného miesta na druhé, najlepšie živého. Tunel Anzob v tomto smere nič nesľubuje.
Približná doba čítania: 5 minút
Spojenie medzi severným a južným Tadžikistanom tvorí 5 040 metrov tunela s asfaltovým povrchom, čo je pravdepodobne krok vpred oproti bývalej prašnej ceste, ktorá bola pravidelne zatváraná kvôli častým, takmer celoročným lavínam. Tunel, ktorému miestni hovoria „Tunel strachu“ a „Tunel smrti“, má význam v tom, že na rozdiel od predchádzajúcej trasy sa vyhýba prejazdu cez menej priateľský Uzbekistan. Vybudovanie tejto trasy medzi hlavnými mestami Dušanbe a Khujand umožnilo, aby obchod prebiehal s oveľa menšími obmedzeniami a Tadžikistan už nemusel byť rozdelený na dve časti počas celej zimnej sezóny.
Znie to fantasticky, tak v čom je problém? Nemôže to byť také nebezpečné, aspoň nie také nebezpečné ako nepriateľské územie alebo zasnežená prašná cesta, však?
Začnime osvetlením v tuneli Anzob – žiadne tam nie je. Okrem predných svetiel vášho vozidla a svetiel vašich spolujazdcov v tuneli nie je žiadne osvetlenie, o ktorom by sa dalo hovoriť. Nie je to úplne nezvyčajné; naozaj nepríjemnosť – kým si neuvedomíte, že sú tam výmole. Nie malé výmole, ktoré vašim autom pri jazde trochu zatrasú, ale VEĽKÉ výmole. Veľké výmole, ktoré lámu nápravy, ktoré sú v tmavom tuneli ťažko viditeľné a ktoré sú navyše naplnené vodou. Niektoré z nich majú niekoľko desiatok centimetrov vody a sú to v podstate malé tunelové rybníky.
Tunel Anzob má teoreticky dva jazdné pruhy v podobe dvoch viac-menej samostatných koridorov cez horu; jeden z dvoch tunelov je však neustále uzavretý kvôli opravám, čo znamená, že tunel je de facto trvalo jednosmerný. Skutočnosť šírky tunela sa však ignoruje, pretože čínske osemnásťkolesové nákladné autá, vozidlá SUV a robustné sovietske Lady prekonávajú vyčerpávajúcu prekážkovú dráhu, ktorá zahŕňa nielen protiidúce vozidlá, ale aj rozbité stavebné stroje a desiatky centimetrov hlboké rybníky.
Mohlo by to však byť aj horšie: vždy sa môžete pokaziť. Existuje niekoľko dôvodov, prečo by porucha v tomto tuneli nebola ideálna, najmä preto, že šance na to, aby ste sa bez ujmy dostali na druhú stranu, sú veľmi vysoké. Okrem toho, že ste uväznení v tmavom, mokrom tuneli, kde sa okolo vás chaoticky preháňajú iné autá, najdesivejším dôvodom, prečo chcete pokračovať v jazde, je nedostatočné vetranie.
S jedným úbohým ventilátorom, ktorý sa pokúša hnať vzduch von, je tunel naplnený výfukovými plynmi tak husto, že viditeľnosť je len niekoľko metrov. Otrava oxidom uhoľnatým je síce istá, ale o tom, či sa vám toto pôsobenie stane osudným, rozhodne čas, ktorý strávite v pasci. Cestujúci hlásili, že pri prechode tunelom pociťujú závraty, nevoľnosť a slabosť; údajne pracovníci v tuneli, ktorí sú povolaní z okolitých dedín a len zriedkakedy majú vhodné systémy filtrácie vzduchu, zomreli v dôsledku nadmerného vystavenia sa jedovatým emisiám. Ale to je všetko – ak zvládnete prežiť premávku, výmole a výpary, potom môžete ísť slobodne ďalej! Až na skaly. Vždy sa nájde nejaký ten padajúci kameň, na ktorý si treba dávať pozor.
To je však všetko. Okrem obrovských výmoľov plných vody, žiadnych svetiel, navigácie „každý za seba“, toxických plynov a občasnej lavíny je tunel Anzob úplne bezpečný.
Tunel Anzob bol opravený na jar a v lete 2015 a údajne je v oveľa lepšom stave ako predtým; problém s jedným pruhom však zostáva. V roku 2018 bol tunel len obyčajným tunelom v Strednej Ázii; teraz je z väčšej časti osvetlený, má slušný asfaltový povrch a v „jednopruhu“ je dostatok miesta pre nákladné a osobné autá v oboch smeroch.
Tadžikistan ponúka ďalšie miesta
Tadžikistan - Krátke info
* Informácie sa vzťahujú len k Slovensku a k držiteľom slovenských pasov.
Blízke miesta do +/- 300km
-
58,9 km
-
59,4 km
-
60,2 km