Agadir: V zime za teplom do Maroka

CK Knirsch 11. februára 2023

Približná doba čítania: 9 minút

Aj v zime sa dá zo Slovenska „utiecť“ do tepla a nemusí to stáť horibilnú sumu za letenky. Jednou z takýchto destinácii je Maroko, kde v južnej časti štátu pri pobreží Atlantického oceánu sa pohybujú v januári teploty okolo 20 °C. Lenže dá sa ísť aj viac na juh, do Západnej Sahary, neuznaného štátu, ktorý patrí stále Maroku. A to je náš cieľ. Aspoň jeden z mnohých.

Agadir je najjužnejším miestom Maroka, kde sa dá priamym leteckým spojením z Viedne (RyanAir) zaletieť. Spiatočné letenky sa dajú zakúpiť približne od 80 €. K tomu si treba prirátať lístok za autobus na viedenské letisko a môže sa vyraziť. Samozrejme je to cena len s príručnou batožinou. Za podpalubnú batožinu zaplatíte viac, ako za samotnú letenku.

Už ráno sa stretávame na autobusovej stanici Mlynské Nivy, aby sme vyrazili za ďalším dobrodružstvom. Ešte pred vstupom do letiska stíhame stiahnúť rannú dávku kávy a vydávame sa na bezpečnostnú kontrolu. Všetko prebieha bez akýchkoľvek problémov a ani lietadlo napodiv nemá žiadne meškanie. Jedine mínus je, že ak odlietate z Terminálu 3, tak fajčiarske kabínky sú len na Termináli 1 a kým k nim prídete, tak sa niečo nachodíte.

Len čo vzlietnete, smerujete na juhozápad ponad rakúske a talianske Alpy a až po Gibraltár letíte popri pobreží Francúzska a Španielska. Tu sa stočíte viac na juh a celý čas letíte ponad pohorie Atlas až do Agadir. Po približne 4 hodinách letu už vystupujete v teple.

Zbytočné formality

Ešte pred pasovou kontrolou budete požiadaný vypísať zdravotný formulár. Je to chaos. Dostanete formuláre, žiadne perá a požadujú od vás nezmyselné informácie. Mohli do domyslieť lepšie. Napríklad pri lete na Seychelly, tento formulár dostanete už v lietadle pred pristátim, takže si to môžete vypísať dopredu. Najväčší gól je, že to odovzdávate ešte osobe pred pasovou kontrolou a nič z toho sa nekontroluje. Môžete teda vypísať čokoľvek.

Na pasovej kontrole sa vás popýtajú štandardné informácie: Kam idete, kde budete ubytovaný, koľko strávite v Maroku, atď. Okrem samotnej pečiatky v pase, dostanete aj jedinečné číslo, ktoré si následne zapisujú takmer na každom ubytovaní. Ak ste už v minulosti navštívili Maroko, zostáva vám pôvodné číslo.

Vybavenie SIM karty

Keď už cestujete do Maroka na dlhšie, nie je na škodu si vybaviť miestnu SIM kartu. Už priamo na letisku je niekoľko predajcov. Môžete si zvoliť medzi Orange, Inwi či Maroc Telecom (IAM). U každého operátora môžete mať v prepočte 10GB dát za 10 €. Len si dopredu zistite, kde má kto aké pokrytie. Nečakajte pokrytie mobilným signálom ako u nás na Slovensku. Týka sa to najmä odľahlejších častí Maroka. Napr. na púšti Erg Chigaga je dostupný len operátor Maroc Telecom. V komerčnejších dunách Erg Chebbi má zas lepšie pokrytie Orange. Inwi je taký univerzálny. Operátor vám aj vloží SIM kartu do telefónu a aktivuje. Po 5 minútach už odchádzate s funkčným mobilným internetom.

Mobilný operátor v Maroku

Požičanie auta

Auto si môžete zapožičať priamo na letisku. Nechceli sme sa však zdržiavať a dve autá na tri týždne sme si vybavili ešte v predstihu z pohodlia domova. Namiesto nejakej medzinárodnej autopožičovne, sme zvolili firmu Rayhane cars. Všetky potrebné formality sme vybavili ešte v predstihu mailom. Dopredu sme zaslali aj fotokópie pasov a vodičských preukazov, preto na letisku iba podpisujeme nutné papiere a vykonávame obhliadku áut. Celé nás to stojí iba 900 €. Autopožičovňa nepožaduje ani žiadnu zálohu, len v prípade autonehody, ktorú spôsobíte, je tam spoluúčasť 1000 €. Zaujímavosťou je, že nedostávate plnú nádrž, ale prázdnu a tak i odovzdávate auto. Za nás môžeme túto autopožičovňu len odporúčať. Takto nejako si to predstavujeme.

Hneď za areálom letiska sa nachádza čerpacia stanica, kde môžete natankovať a zaplatiť kartou. Cena benzínu je o niečo nižšia ako u nás, ale nijako závratne. V januári 2023 sa cena pohybovala približne 1.40 € / liter.

Autopožičovňa
Tieto dve autá požičané na tri týždne nás stáli spolu 900 €

Jazda v Maroku

Šoférovanie v Maroku má svoje špecifiká a ani po troch týždňoch sme ich úplne nepochopili. Treba zabudnúť takmer na všetko, čo ste sa naučili v autoškole. Tu treba mať prehľad všade. Bežne sa tu jazdí v protismere, pruhy si upravujú šoféri podľa lubovôle a prednosť v jazde je tiež diskutabilná. Jedine na čo si treba dávať pozor, je dodržiavanie rýchlosti.

Kruhové objazdy sú tiež kapitola sama o sebe. U nás je štandardom, že pri vjazde do kruhového objazdu je značka „Stoj, daj prednosť v jazde“ (inak by podľa pravidla pravej ruky, museli dávať prednosť tí, čo sú v kruhovom objazde). V Maroku je každý kruhový objazd iný. Dokonca v kruhovom objazde sa nachádzajú STOP značky, či priamo semafory. Nie pred kruhovým objazdom, ale priamo v ňom. Prípadne kruhový objazd riadi policajt.

A ani jazda mimo miest v noci sa neodporúča. Cesty nemajú žiadne osvetlenie, o čiarach na ceste môžete snívať a odrazky na krajniciach tu veľmi nepoznajú. Navyše majú v zákone zadefinované, že ak jazdíte v noci menej ako 20 km/h nemusíte byť osvetlený. To je potom veľké prekvapenie pre šoféra, keď na poslednú chvíľu niečo v noci zbadá na ceste.

Našťastie, naše prvé ubytovanie sa nachádza mimo Agadiru v Tamraght a cesta vedie obchvatom mesta. I na obchvate je dosť hustá premávka a na 40 kilometrov vzdialené ubytovanie dorazíme po vyše hodiny jazdy.

Ubytovanie mimo Agadir

Prvé ubytovanie radšej volíme mimo mesta. Aj tak je iba na jednú noc. The Rina Camp Hostel je z polovice Riad (typická marocká stavba) a z polovice surferskou základňou. Za múrmi riadu je pohodlných niekoľko terás a izby sú vybavené všetkým čo potrebujeme. Čistá posteľ a teplá sprcha. V cene 16 € / os / noc sú aj veľmi bohaté tradičné raňajky. Vlastne až ráno vidíme, kde sme sa to vlastne ubytovali. Z ubytovanie máme nádherný výhľad na kilometer vzdialený oceán. Byť surferom, vieme si predstaviť byť tu ubytovaní aj niekoľko dní, lenže my smerujeme úplne inde.

Pred tým, ako vyrazíme do 1 200 kilometrov vzdialenej Dakhly, nakupujeme v Agadir nutné veci. Najmä zásoby vody, toaletného papiera a alkoholu. Voda je len pre istotu, toaletný papier zas pre to, že nie všetky verejné toalety sú európskym štandardom a papier nie je takmer nikdy vo výbave. A sme v moslimskej krajine, preto ten alkohol v špecializovanom obchode. A na území Západnej Sahary je niekoľkokrát drahší, ako v meste, kde je už tiež dosť predražený. Štartujeme autá a vyrážame na juh.

Ubytovanie

Prečítaj si ďalšie články

Kamión na ceste

Za jeden deň cez Západnú Saharu

Dnes je plánom prejsť Západnú Saharu z Dakhla popri pobreží až do viac ako 600 kilometrov mesta Tarfaya. Mesto je približne na polceste medzi Dakhla a Agadir, kde musíme už minimálne za dva dni byť. Navigácia ukazuje, že cesta bude trvať niečo cez 7 hodín a preto je plánom vyraziť skoro ráno, aby sme ešte…

Shipwreck Que Sera Sera

Západná Sahara: prekročenie hranice z Maroka

Len čo opustíme El Ouatia, automaticky pokračujeme opäť po diaľnici N1. Dnes je pred nami len 300 kilometrov dlhá cesta, pričom už prekročíme hranicu do Západnej Sahary. Vôbec netušíme, či nás čaká nejaká kontrola, alebo iný výsluch. Na internete sa píše, že nič tam nie je, len sa zvýši frekvencia policajných kontrol.

Každé počasie

4 ročné obdobia v jeden deň

Keď už raz navštívite Maroko, bol by veľký hriech nenavštíviť pieskové duny na okraji Sahary, aj keď samotná Sahara tak nevyzerá, to len vo filmoch je znázornená táto najznámejšia púšť veľmi idylicky. V skutočnosti je to len rovina, štrk a kamene. A kde tu sa nachádzajú duny.

Skoura

Oáza Skoura

Predposlednou zástavkou je pre niektorých neznáma oáza Skoura. Na prvý pohľad z cesty pripomína akúsi tenkú, dlhú oázu. Keď však odbočíte z hlavnej cesty, zistíte, že Skoura je veľmi veľká a že to, čo vyzerá ako rad paliem, je v skutočnosti prekvitajúca oáza. Tu strávime niekoľko dní, pretože v blízkom i vzdialenom okolí je dosť…

Nezabudni o tom povedať aj ostatným

Chýba ti niečo v článku?

Môžeš nám napísať a opýtať sa.  My túto informáciu dodatočne doplníme aj do článku.