Poštoví letci v púšti
CK Knirsch 2. augusta 2023
Približná doba čítania: 8 minút
Mys Juby bol pôvodne len názov pre výbežok na juhu dnešného Maroka. Výbežok leží na hranici so Západnou Saharou a v priebehu histórie ho sporadicky osídľovali nomádske kmene. Dobrodruh Thor Heyerdahl na ňom skoro stroskotal počas svojej prvej expedície Ra v roku 1969: „Zradné piesčiny sa tiahli ako dlhý jazyk priamo doprostred nebezpečného morského prúdu v mieste, kde sa pobrežie Afriky stáča k juhu.“ Unikol len o vlások.
Taktiež Rimania mys považovali za obávané miesto. Pri plavbe okolo výbežku údajne riskovali mimo iné násilnú konfrontáciu s rôznymi druhmi morských netvorov a zčernanie bielej pokožky námorníkov. Mys Juby tak podľa Plinia staršieho (23-79 n.l.) tvoril najvzdialenejšiu hranicu akejkoľvek zodpovednej moreplavby.
Napriek tomu však o túto opustenú skupinku pieskovcových útesov približne sto kilometrov od Kanárských ostrovov prejavili záujem Španieli, Briti i Francúzi. Už v 15. storočí postavil španielsky dobyvateľ Don Diego de Herrera na výbežku vzdialenom sto metrov od pobrežia pevnosť Santa Cruz de la Mar Pequeña, ktorá mala poskytovať ochranu španielskym lovcom sardiniek proti nepriateľským nomádskym kmeňom.
Nomádi patrili k Saharčanom, ktorí vznikli spojením Berberov zo severu a Tuaregov z vnútrozemských púštnych oblastí na východe. Saharčania v lete lovili na pobreží, zatiaľ čo ich stáda tiav, ovcí a kôz spásali trsy trávy rozosiate medzi pieskovcovými skalami. Rodiny tu táborili v svetlohnedých stanoch z ovčej vlny a kozej srsti, ktoré upínali k zemi konopnými špagátmi alebo sušenými ťavími črevami. Saharčania mali pre trvalých usadlíkov len pohŕdanie a pramálo rešpektovali vlastníctvo alebo štátne hranice. Rozhodne nemali vo zvyku uznávať zvrchovanú moc akéhokoľvek kráľa. Sami tradične rozhodovali prostredníctvom rady zástupcov, do istej miery anarchických, na ktorých sa i náčelník musel chovať vzorovo, pokiaľ si chcel postavenie udržať.
Na konci 19. storočia skúmal oblasť mysu Juby nebojácný Škót Donald Mackenzie: „Podrobne som preskúmal breh v diaľke dvesto míľ a došiel som k záveru, že mys Juby je jediný bezpečný prístav na tomto pobreží.“
V roku 1876 založil na popud Severozápadnej africkej spoločnosti so sídlom v Londýne obchodnú stanicu Port Victoria, ktorú zabezpečil vysokým oplotením. Jej účelom bolo viesť obchod vo vnútrozemskej časti Sahary.
Na svojich cestách púšťou smerom na východ objavil prepadlinu, ktorá vyzerala, že sa tiahne až k Timbuktu. Preto prišiel s projektom Flooding the Sahara, zaplavenie Sahary, ktorý mal umožniť lodnú dopravu až do srdca púšte. Doma v Británii však pre tento nápad nikdo nezahorel. Súčasne stále častejšie dochádzalo k stretom so Saharčanmi, neskôr taktiež s marockým sultánom, ktorý v roku 1888 poslal vojsko s 20 000 mužmi, aby stanicu zrovnali so zemou. Uspeli, hoci takmer tretina vojakov zomrela hladom a smädom.
V dvadsiatich rokoch 20. storočia vybudovali Francúzi so španielskym povolením na sever od výbežku malú pristávaciu dráhu. Miesto fungovalo ako medzi-stanica pre poštové lietadlá smerujúce do Južnej Ameriky alebo do Dakaru. Bežný náklad bol tridsaťtisíc dopisov a pár pasažierov. Od roku 1927 do roku 1928 bol veliteľom základne spisovateľ Antoine de Saint-Exupéry.
V tej dobe bolo letectvo sále v plienkach, a Exupéry tak rozpráva o riziku letov na väčšie vzdialenosti, zlom materiály a častých haváriách. K tomu sa navyše pridávajú ustavičné problémy s nomádmi, takže základňa stále musí postaviť hliadky.
Za denného svetla nie sú obavy tak veľké:
Pre upokojenie berú Francúzi nomádskych náčelníkov na výlet lietadlom, v niektorých prípadoch dokonca až do Francúzska. Keď vidia jazerá, stromy a zelené polia dole pod sebou prepukajú niektorí v plač. I na myse Juby sa voda vyvažuje zlatom. Prekopať sa pieskom trvá hodiny, „kým sa dostanete na dno, kde je bahno zmiešane s ťavím močom! Voda! Na myse Juby, v Cisneros, v Port-Etienne nežobrú maurské deti o peniaze, ale s prázdnou konzervou v ruke o vodu: „Daj trochu vody, daj…“
V roku 1956, kedy Maroko konečne získalo nezávislosť, epocha mysu Juby skončila. Názov územia sa podľa húževnatých kríkov tamarind, ktoré tu divoko rastú, zmenil na Tarfajský pás a región sa stal marockou provinciou. Počet obyvateľov sa až do dnešných dní udržuje na približne piatich tisícoch. Žijú z rybolovu a drobného obchodu so Saharčanmi, ktorí sa v oblasti stále pohybujú.
Osídlenie na výbežku pozostáva z hlúčikov špecifických domov s jedným či dvoma poschodiami, stojacich pozdĺž hlavnej ulice vysypanej hnedým štrkom. So svojimi plochými strechami a stenami z čiastočne opracovaných betónových blokov predstavujú tieto domy typické stavby prvej polovice 20. storočia. Väčšina z nich je v havarijnom stave a čelia neustálej hrozbe, že ich jedného dňa pochová piesok.
Prečítaj si ďalšie články
Letenky do Číny za 100€!
Ale prepásol som ich. Áno, aj to stane. Ak náhodou objavíte za takúto cenu letenky (spiatočná), treba okamžite jednať a veľmi nerozmýšľať. Toto bol totiž chybový tarif a bola veľká pravdepodobnosť, že v prípade objednávky by sa aj letelo. Síce odlet bol z Bruselu, čo až tak nevadí, pretože tam letia nízkonákladová spoločnosť Ryanair.
Tiraspol: Hlavné mesto neexistujúcej krajiny
Ešte pár mesiacov dozadu sme vôbec netušili, že existuje nejaký štát s názvom Podnestersko, aj keď v skutočnosti oficiálne neexistuje. Tento fakticky samostatný štát vyhlásený začiatkom roka 1992 s ruským obyvateľstvom na ľavom brehu rieky Dnester je medzinárodne neuznaný. Uznali ho iba štáty Náhorný Karabach, Abcházsko a Južné Osetsko, čo sú krajiny, ktoré tiež neboli…
Hľadanie bielych myší v Eurovea
Pred weekendové počasie nám zmarilo plány a aj akcia Festival svetla bola posunutá. Rozmýšľali sme aký náhradný program zvolíme. Doma sedieť a nič nerobiť sa nám vôbec nechcelo. Voľba padla na hru, ktorú sme len nedávno objavili a je dostupná komukoľvek v akýkoľvek čas a úplne zadarmo. Nájsť 6 kúzelných bielych myší v Eurovea.