Weekend v Benátkach

CK Knirsch 19. mája 2016

Totiž 15.05.2016 sa konala v Benátkach akcia Vogalonga a tak sme mali voľnú celu sobotu a nedeľu tak do 15:00. Cesta meria necelých 700km a cez Graz, Villach a Udine ubieha celkom rýchlo po diaľnici, až na to, že nemôžme ísť rýchlejšie ako nejakých 110km/h. Predsa len s prívesným vozíkom naloženým morskými kajakmi by si nemal prekračovať predpísanú rýchlosť.

Kemp, aj keď navigácia pozná, tak príjazdova cesta sa nezhoduje vôbec so skutočnosťou. Pôvodne sme si mysleli, že sme zablúdili, napriek tomu nás aspoň informačné tabule odnavigovali správne.

Kemp sa nachádza v nejakej priemyselnej oblasti spolu s prístavom pre nákladne lode. Kemp je plne vybavený k maximálnej spokojnosti. Navyše poloha kempu je ideálna. Na kajaku to trvá do Benátok približne hodinu až 1½ hodiny a miestnou MHD si tam zachvíľu a zástavku má cca 200m od kempu.

Benátky ako turisticky vyhľadávane miesto sú predražené na ubytovanie a všetky služby. Preto sa treba poobzerať po alternatívnych miestach.

Benátky: Ako sa po nich prepraviť a na okolité ostrovy

Tak, ako v každom meste, aj tu existuje verejná doprava, až na to, že prepravuješ sa po vode. Stačí si zakúpiť lístok a môžeš jazdiť nielen po Benátkach, ale aj po priľahlých ostrovoch. Verejnú dopravu zabezpečuje firma ACTV, aj keď sú tu ďalší prevádzkovatelia, práve oni majú najširšie pokrytie vrátane električky a autobusovej prepravy.

ACTV Venezia

Samotná cena za jeden lístok je dosť vysoká, tak sme si zaobstarali 24 hodinový za 26€ a plánovali sme ho využiť v maximálne možnej miere. Z Fusiny sa nemáš ako rýchlo dostať, ako práve lodnou prepravou do Benátok na zástavku Zattere. Odtiaľ sa môžeš peši presunúť krížom cez ostrov, alebo prestúpiť na ďalšiu “loďbus” a prehliadkou východnej časti ostrova sa dostať na zástavku Fondamente Nove.

Práve odtiaľto premáva väčšina lodí na ostrovy Murano a Burano. Lode chodia každú chvíľu, takže veľmi sa nečaká. V prípade väčšieho záujmu turistov o konkrétnu linku, dopravca operatívne doplní ďalšie plavidlá.

Preprava v Benátkach

Murano (ostrov sklárov)

Tento ostrov sa nachádza približne 2km severovýchodne od Benátok a tiež pozostáva z niekoľkých menších ostrovov. Ostrov je zaujímavý tým, že už od obdobia stredoveku sa sem presúvali sklári z Benátok, pretože na ostrove hrozilo menšie riziko požiaru, ako v meste samotnom. Výrobci skla tu mali svoje dielne a obydlia, pričom podliehali prísnemu zákazu ostrov opustiť. Metódy výroby ušľachtilého benátskeho skla totiž nesmeli byť prezradené nikomu ďalšiemu. Každému, kto by prezradil tajomstvo, hrozil dokonca trest smrti.

Prístav na ostrove Murano

Preto na tomto ostrove nájdeš mnoho obchodíkov a továrni práve zameraných na sklo. Keďže sklo vyrábajú miestny ručne, ceny sú o dosť vyššie, ako by si si kupoval výrobky vyrobené v továrni. Ale zas tie ceny ťa nezruinujú.

Inak samotný ostrov nie je ničím zaujímavým. Na to ti sa stačí poprechádzať Benátkami. Za to nasledujúci ostrov stojí za zhliadnutie.

Burano (pestrofarebný ostrov)

Tento ostrov je o niečo ďalej, cca 7km od ostrova Murano. Už z diaľky ťa upúta šikmá veža kostola. Niežeby sa snažili napodobniť šikmú vežu v Pise, keďže bola pôvodne postavená rovno, ale postupným prepadávaním ostrova (mäkké podlažie tunajších močiarov) sa táto veža neustále nakláňa. Pri pristávaní, už vieš identifikovať pestrofarebné domy, kvôli ktorým sem chodí väčšina turistov. Údajne to tak v minulosti zaviedli miestni rybári, aby aj za zníženej viditeľnosti čo najlepšie zamierili priamo k svojmu domu.

Farebný ostrov Burano

Aj Burano sa v skutočnosti skladá z niekoľkých tesne susediacich a vzájomne pospájaných ostrovčekov, oddelených niekoľko metrov širokými kanálmi. V minulosti ostrov obývali najmä rybári v skromných domčekoch, dnes tvoriacich jedinečnú pestrofarebnú kulisu ostrova. Najčastejšie fotografované domy, sú tie pozdĺž hlavného kanála, vytvárajúce akúsi ulicu bez áut, kde väčšina z nich má na prízemí kaviarne, reštaurácie a obchody so všemožným tovarom, najmä však suvenírmi.

Raj čipkovaného oblečenia

Medzi najžiadanejšie výrobky patria tie s čipkou – prestieranie, vreckovky, šále a iné módne doplnky, čipkované šaty pre bábiky aj veľké slečny a dámy, a tiež slnečníky. Tradícia tunajšej čipky – paličkovanej aj háčkovanej – je veľmi stará a venovali sa jej ženy rybárov už od stredoveku, ako turistom vysvetlia v miestnom múzeu čipky hneď v susedstve špecializovanej čipkárskej školy, založenej ešte v 19. storočí. V priebehu stáročí sa tak vypracovala do jedinečných jemných vzorov (pozor – v niektorých obchodoch platí zákaz fotografovania; ak si chceš niektorý vzor doma napodobniť, musíš si skrátka originálnu čipku najprv kúpiť), ktorým zodpovedá aj cena. V niektorých obchodoch môžeš naživo obdivovať zručné prsty prevažne stareniek, ktoré jemnú krásu vytvárajú priamo pred očami turistov.

Človek je schopný tu stráviť aj celý deň túlaním sa po ostrove a oddýchnuť si tak od zhonu v Benátkach, kam nasledovali naše nasledujúce kroky.

Hlavný ostrov

Benátky: Tento romantický ostrov je ospevovaný takmer všetkými prospektmi cestovných kancelárii, ale akosi nás vôbec neoslovil. Prečo? Benátska gotika, renesančné a barokové stavby nás vôbec nezaujímajú a okrem toho tu veľa nevidieť. Po asi hodinovým prechádzaním mestom sa nám začína všetko zlievať dokopy.

Takmer na každom rohu nejaký palác, bazilika, kostol popretkávané úzkymi uličkami, mostíkmi ponad vodu. Vyniká tu jedine Piazza San Marco spolu s Palazzo Ducale.

Dali sme Benátkam ešte šancu na druhý deň a prechodili sme ich od juhu na sever a späť a stále nič. Stále to isté. Navyše množstvo turistov, gonodoliérov s neskutočnými cenami (80€ za ½ hodinu) spolu s veľkým počtom pouličných predajcov. Pre niekoho to môže byť očarujúce, ale nám asi stačilo raz vidieť, aj keď sa sem možno v budúcnosti ešte vrátime, ale skôr kvôli vyššie spomenutým ostrovom.

Zaujímavou prehliadkou ešte môže byť, si pozrieť Benátky z vody. Nastúp pri Piazza San Marco na linku číslo 2 a prevezte sa celým Canal Grande a vychutnaj si Benátky z hladiny.

Návrat domov

Nakladáme posádku Vogalongy s morskými kajakmi na príves a o 16:00 vyrážame smer Bratislava. Ešte v Rakúsku nám stihnú skontrolovať diaľničnú známku, prevážiť nás a o 02:00 v noci prichádzame domov. Nabudúce keď sem dôjdeme sa asi poobzeráme ešte po ďalších ostrovoch.

Odchod z Benátok

3 Comments

1. Benátky z hladiny | CK Knirsch dňa 10. novembra 2016 o 18:07

[…] Na poslednú chvíľu je veľmi pravdepodobné, že bude všetko obsadené. Pozri si naše tipy z minulého roka, čo sme absolvovali v […]

2. Benátky z hladiny | CK Knirsch dňa 18. apríla 2019 o 19:42

[…] zháňať ubytovanie. Na poslednú chvíľu je veľmi pravdepodobné, že bude všetko obsadené. Pozri si naše tipy, čo sme absolvovali v […]

3. […] Ak si chceš pozrieť, pozri si fotky z našej predchádzajúcej návštevy. […]

Škorpión taliansky

Nečakané stretnutie so škorpiónom

Každý má ako také všeobecné povedomie a vie, že škorpióny žijú hlavne v teplých oblastiach. Najbežnejšie sa vyskytujú v severnej Afrike, Strednom východe či v Strednej Amerike. Ale čo v prípade, že stretneš takéhoto tvora v našich končinách?

ostrov Burano

Weekend v Benátkach

Majiteľ Vodáckeho centra nás oslovil, či nechceme ísť do Benátok na weekend, že má jedno miesto voľné v aute. Prečo nie? Stačilo si zobrať tak ½ dňa dovolenky v piatok, pre odchod z Bratislavy a už vo večerných hodinách sme boli v Benátkach. Konkrétne v kempe Fusina neďaleko Benátok. Totiž 15.05.2016 sa konala v Benátkach…

Mostar

Mostar: Veľa povyku pre nič

Mostar je taká povinná jazda pre všetkých ktorí dovolenkujú na Makarskej, prípadne navštívia Bosnu a Hercegovinu. V konečnom dôsledku veľa toho nevie ponúknuť, ale je to zas niečo nového pre tých, čo chodia len na dovolenku do Chorvátska. Nakoniec sme aj my sem zašli po druhý krát.

Na streche

Skryté perly v Budapešti (časť tretia)

Opúšťame brány podzemnej nemocnice a rozmýšľame čo ďalej. Ešte nám ostavajú minimálne tri ciele v hľadáčiku, ale máme toho dosť, chcelo by to oddych a posedenie na káve.