Cricova: Vinársky mokrý sen

CK Knirsch 29. februára 2020

Veľa ľudí vôbec netuší, že v Moldavsku, neďaleko hlavného mesta Kišiňov, sú ukryté svetové unikáty: Najväčšie vínne pivnice sveta. Dokonca sú zapísané v Guinnesovej knihe rekordov. A aj keď nie sme žiadny vinári, nemôžeme si nechať ujsť návštevu tohto unikátu.

Hneď dve impozantné pivnice

V blízkosti Kišiňova sa nachádzajú hneď dve veľké vínne pivnice. Tá väčšia, približne so 200km chodieb, Mileștii Mici, sa nachádza južne od Kišiňova a menšia, Cricova, je zas pár kilometrov severne od mesta. Mileștii Mici je zapísaná v Guinessovej knihe regordov ako najväčšia pivnica podľa počtu fliaš. V podzemí je uskladnených neuveriteľných až 2 000 000 fliaš s vínom! Niektoré zdroje uvádzajú, že sa jedná aj o najväčšiu vínnu pivnicu sveta. Mileștii Mici má potenciál neustále prekonávať sama seba, pretože pre uskladnenie vína sa v súčasnosti využíva iba štvrtina. Odhaduje sa, že sa v podzemných priestoroch dá uskladniť viac ako 60 000 000 fliaš. Na to sa nechytá nikto.

Menšia pivnica, Cricova, má “len” 120km chodieb, z ktorých zatiaľ sa polovica využíva na uskladnenie vína. Na náš súkromný pohľad, je táto pivnica krajšia, ktorú sme sa rozhodli aj navštíviť.

Rezervácia prehliadky

Obe pivnice je možné ako súkromná osoba navštíviť. Nič nenechávame na náhodu a ešte pred cestou vykonávame cez stránky rezerváciu z pohodlia domova. Máš na výber hneď viac možností. Buď čisto iba prehliadku priestorov v skorých ranných hodinách, alebo aj prehliadky s rôznym množstvom ochutnaní vín. Samotná prehliadka sa nemení.

Reakcia je okamžitá. Do 5 minút máme potvrdenie v mailovej schránke s tým, že ešte v ten deň si potvrdíme podrobnosti vrátane presného času. Určite odporúčame si túto rezerváciu urobiť vopred, pretože v sezóne môže byť problém sa sem dostať, alebo s dlhšou čakacou dobou.

Cesta do Cricova

Ak si čítal predchádzajúci diel, už vieš, že verejná doprava v Kišiňove je trochu chaotická a neprehľadná. Vieme, že sem chodí autobus č. 2, ale nevieme odkiaľ. Namiesto toho si objednávame cez aplikáciu Yandex taxi, ktorý nás vezie až pred brány podniku. Za 18km dlhú trasu z centra Kišiňova, platíme 105 MDL, čo je približne 5.50,- €.

Cricova, Moldavsko

Príchod bol akurát na poslednú chvíľu. Pred vstupom je už pripravené elektrické vozidlo a v ňom len ďalší šiesti turisti. Asi čakajú len na nás. Rýchlo zaplatíme kartou nami objednanú prehliadku, naskočíme do dopravného prostriedka a za pár sekúnd sa vnárame priamo do kopca.

Realita je neskutočná

Kým si čítaš na internete informácie o vínnej pivnici Cricova a prezeráš fotografie, stále si to nemôžeš poriadne predstaviť. Aj keď máš bohatú predstavivosť a fantáziu, skutočný zážitok je 100x lepší oproti očakávaniu. Do vnútra kopca vchádzame rýchlosťou asi 15km/h a ani nebrzdíme. Bez zabrzdenia vyberáme prvú zákrutu a fičíme dlhými chodbami len s umelým osvetlením.

V prvom momente si ani neuvedomíš, že vchádzaš do podzemného komplexu plného vína, ale iba to, že prechádzaš nejakým tunelom. Sú tu totiž klasické dopravné značky označujúce prechod pre chodcov, hlavné, vedľajšie cesty, prikázaný smer a pod. Len tabule ukazujúce názvy ulíc nie sú podľa štandardov a nápisy označujú v akej sekcii odrody vína sa momentálne nachádzaš, napr.: “Cabernet”, “Dionis”, “Sauvignon”,…

Vo februári je tu pre nás príjemná teplota, pretože je tu teplejšie ako vonku. Teplota v pivniciach je celoročne ideálnych +10 – +12°C s relatívnou vlhkosťou vzduchu 97% – 98%. Práve relatívna vlhkosť má vysoký význam pre ideálne skladovanie vína. Čím vyššia je úroveň relatívnej vlhkosti, tým je nižšie riziko straty vína.

Zo začiatku pivnice sú steny chodieb bohato zdobené, ale ako ideme hlbšie a hlbšie, tým sú chodby jednoduchšie a dlhšie, až zastavujeme za nejakou z bližšie neurčených zákrut. Nachádzame sa na križovatke štyroch ulíc, kde na každú stranu je nekonečná rada obrovských sudov a na koniec vôbec nedovidíme. A všetky sudy vážiace cez 25 ton sú plné vína.

Samotné podzemné priestory nevznikli prirodzene, tie vznikli ťažbou kameňa. A keď v roku 1952 sa hľadali vhodné priestory na skladovanie a dozrievanie vína, tak voľba padla práve na tento priestor.

Súkromné kino

Ďalšou zástavkou je kino umiestnené v labyrinte chodieb. Po usadení na miesta už dostávame prvé poháre šumivého vína. Totiž nie je to žiaden Hubert. Cricova vyrába šumivé víno metódou známeho mnícha Dom Pierra Perignona – “Méthode Traditionelle”, t.j. druhotným kvasením v skle a následným dozrievaním cuvée.

Kým dopozeráme krátky film, nalievame si ešte jeden pohár tohto skvelého vína. Tento film o celkovom predstavení vinárskych závodov Cricova si môžeš aj ty pozrieť nižšie.

Náročný proces výroby šumivého vína

Doteraz sme nemali vôbec ani predstavu, aký náročný proces zahŕňa výroba originálneho šumivého vína. Fľaše s vínom a kvasinkami musia byť uskladené v špeciálnych stojanoch pod 45° uhlom. Každá jedna fľaša je označená na dne bielou čiarou. To aby pracovníčky vedeli ako po určitom čase treba otočiť fľašu. Tie sa otáčajú ručne a musia veľmi opatrne. Vo fľašiach je neskutočný tlak a môže ti v rukách vybuchnúť. Pracovníčky tu majú už takú prax, že za pracovnú dobu takto otočia až 35.000 fliaš. Rekord tej naj, je až 50.000 otočených fliaš.

Keď víno vo fľašiach dozreje, je presunuté na automatizovanú linku, kde sa následne kvapalným dusíkom schladí hrdlo fľaše, otvorí sa a vysajú sa kvasinky. Potom ho už finálne uzavrú, skontrolujú a nalepí sa finálna etiketa.

Po nekonečných chodbách sa presúvame niekam ďalej do útrob tohto labyrintu. Cestou míňame niekoľko automobilov a pracovníkov presúvajúcich sa medzi sekciami na bicykloch. Veľmi nás neukludňuje, že sa nachádzame akurát pod väznicou, ktorá sa nachádza priamo v dedine. Veľmi by sme uvažovali pri prípadnom plánovanom úteku či prekopať sa smerom von, alebo smerom dole.

Vzácna zbierka vín

Zastavujeme sa v galérii vín, ktorá sa začala tvoriť v roku 1954. Tá momentálne obsahuje 1,3 milióna exemplárov a každá z nich má výnimočnú kvalitu a mimoriadnu históriu. Tieto exempláre boli zozbierané z rôznych kútov sveta.

Perlou a pýchou zbierky je dezertné červené víno “Veľkonočný Jeruzalem” z roku 1902. Je to posledná fľaša vína z celkových 400 fliaš a jeho hodnota je niekoľko miliónov eúr. Z toho istého roku je tu uskladnený aj likér Becherovka. Ten asi v našich končinách nemusíme vôbec predstavovať.

Exotickou zbierkou je určite rozsiahla kolekcia vín, ktorá patrila nacistickému vojnovému zločincovi Hermannovi Göringovi. Zbierka zahŕňa približne dve tisíc elitných vín, ako sú Mosel, Bordoeaux, Porto, Tokaj či Chablis. Tieto vína najskôr doviezli sovietski vojaci ako vojenskú trofej do Moskvy a takmer všetci ich pili. V roku 1947 sa zásoby začali rapídne stenčovať a rozhodli sa zbytok uskladniť práve v Cricove.

Národná zbierka je neustále dopĺňaná o nové vzorky, a to prostredníctvom výmen s inými vinárskymi zbierkami, ako aj nákupmi. Pýchou naďalej ostávajú vína vlastnej značky “Cricova”, ktoré zbierajú medaily a diplomy na najprestížnejších medzinárodných súťažiach.

Vinárstvo Cricova navštevujú aj svetoví lídri ako Angela Merkelová, či americký viceprezident Joe Biden, či ruský prezident Putin, ktorý tu uchováva vlastnú zbierku od roku 2002. Z našich politikov sa tu objavil Eduard Kukan. Miloš Zeman tu tiež nesmel chýbať. Práve aj Vladimír Putin tu oslavoval svoje 50. narodeniny, čo môžeš napríklad aj ty. Stačí si rezervovať niektorú z degustačných miestností. Ak budeš dostatočne slávny, dostaneš osobnú plaketu a vlastnú kolekciu.

Známy kozmonaut Jurij Gagarin síce našiel cestu do vesmíru, ale v Cricovských pivniciach sa stratil. Podľa legendy tu v roku 1966 pil, oslavoval a blúdil celé dva dni, kým ho s pomocou konečne potom vyviedli von na denné svetlo.

Degustácia vín

Takmer záver prehliadky podzemného komplexu končíme v degustačnej miestnosti nazvanej “Európska sála”. Na stenách je výzdoba z farebného skla zobrazujúca vinič v každom ročnom období. Ústredným motívom miestnosti je veľký sklenený panel predstavujúci vinice Cricova.

V tejto miestnosti máme už pripravené štyri fľaše vína: dve biele, dve ružové a v chladničke je schované ešte šumivé víno. Nebudeme opisovať chuť týchto vín, nie sme na to odborníci. Vieme zhodnotiť, že nám všetky chutili. A nepustili nás odtiaľ, kým sme všetky fľaše nevypili, čo nebol zas pre nás až taký problém.

Ďalšie degustačné miestnosti

Hneď vedľa Európskej sály sa nachádzajú miestnosti s rôznymi motívmi. Podobná našej miestnosti, je “Prezidentskej sieň”, kde sa odohrávajú stretnutia na vysokej úrovni so štátnymi úradníkmi. Miestnosť je veľmi dlhá a priestranná zdobená tématickými plastikami antického sveta.

Určite ťa zaujme degustačná miesnosť “Morské dno”, ktorá symbolizuje hĺbky Sarmatského mora, ktorý tu existoval asi pred 12 milónmi rokov. Celú atmosféru dotvárajú dekoratívne akvária.

Najmenej nás zaujíma “Izba s krbom” a “Casa Mare”, ktoré znázorňujú vidiecke oblasti Moldavska a lovecký štýl. Trochu nám pripomínajú nemecký štýl, ktorý vôbec nemusíme.

Záver prehliadky

Na záver končíme v múzeu zobrazujúce celú históriu vinárstva v tejto oblasti. V múzeu sa nachádzajú stopy viniča, ktoré boli objavené v obci Naslavcea na severe Moldavska. Tento odtlačok sa datuje približne do piateho storočia pred naším letopočtom, čo potvrdzuje, že výroba vína v Moldavsku má príliš dlhú tradíciu.

Už len prejsť cez posledné lákadlo. Obchod s neskutočnou ponukou alkoholu a neodolateľnými cenami. Práve ceny sú tu úplne smiešne, ale keďže zajtra nás čaká ďalšie putovanie, nekupujeme takmer nič. Zajtra totiž vyrážame do Podnesterska!

Naspäť do Kišiňova tentoraz volíme mestskú hromadnú dopravu. Nemusíme nič študovať a skúmať. Odtiaľto chodí len jediný autobus do mesta. Ten si odchytávame ešte pred tým, ako dôjdeme na zástavku. Výhodou týchto krajín je to, že autobusy ti zastavia aj mimo vyhradených miest.

Sprievodca
Toto je sprievodca vo verejnej doprave. Všimni si lístky v ruke čo predáva

Martinka v maske

Znova Benátky

Keď sme sa dozvedeli, že Vodácke centrum má dve miesta voľné v aute na akciu Vogalonga konanej v Benátkach neváhali sme ani na chvíľu a súhlasili sme. Zbalenie bol najmenší problém – iba do príručnej batožiny, akoby sme leteli. Prihodili len stan a spacáky a už v piatok tesne poobede sme naskakovali do auta.

Oravský hrad

Dovolenka na severe Slovenska

V predchádzajúcom článku, sme dali tip na ubytovanie v obci Huty, ktorá sa nachádza na Liptove a len pár kilometrov od Oravy. Tu sme strávili celý týždeň. Táto lokalita vám vie ponúknuť až príliš veľa aktivít a zaujímavých cieľov, kde aj takáto krátka doba, je málo na to, kam sa skôr vybrať.

Splav na morskom kajaku

Splav Malého Dunaja

Pri vyslovení slova Dunaj, má každý trochu rešpekt, aj keď niet sa čoho obávať. A hlavne pri prívlastku malý. Totiž Malý Dunaj ma svojim väčším bratom málo spoločné. Je to rieka v časti Žitného ostrova pri celkovej dĺžke 128km. Z toho sme sa tých 20km v jeden víkend rozhodli splaviť v rámci firemnej akcie DSI…

East Gallery

Predĺžený weekend v Berlíne

Takmer každoročne navštevujem najväčšiu výstavu spotrebnej elektroniky a výpočtovej techniky v Európe (IFA). Tá sa vždy koná na výstavisku na okraji Berlína, čo je presne na opačnom konci mesta, ako priletíte nízkorozpočtovou spoločnosťou (napr. RyanAir z Bratislavy).