Na weekend do Budapešti (časť prvá)

CK Knirsch 25. júla 2016

Na dovolenku do Istanbulu sme mali odlietať z Budapešti v nedeľu poobede, ale tú sme zrušili, ale ubytovanie a lístky na autobus sme nestornovali s tým že si tam urobíme výlet aj tak.

W café Bratislava

V piatok večer sa vyberáme na autobusovú stanicu Mlynské Nivy aby sme sa pohodlne odviezli so StudentAgency. Bohužiaľ čoskoro doletí sms správa, že autobus na ktorý máme nastúpiť a ide z Prahy má meškanie cca 45 minút. No fajn, aspoň čas na kávičku, ktorá v prostredí autobusovej stanice neexistuje v kultúrnom priestore. Zapínam Foursquare a zisťujem, že neďaleko sa nachádza kaviareň W café. Čas tu ubehne veľmi rýchlo a ani sa nám nechce odtiaľto vstávať, ale presúvame sa späť na autobusovú stanicu.

Nástup StudentAgency

Ľudí čakajúcich na smer do Budapešti je neúrekom a autobus je do posledného miesta plný. Ďakujem, že cestujeme už po tme, pretože by asi v poobedňajšom čase nestíhala určite klimatizácia. Samotná cesta, len za 8€, prebehne relatívne rýchlo a to hlavne vďaka zabudovaným interaktívnym displejom v opierke hlavy pred vami. Už dopredu si každý vyberá svoj film na cestu a už čakáme, kedy dostaneme slúchadlá. So záverečnými titulkami filmu zastavujeme až v Budapešti.

Cestovanie autobusom

Kvôli meškaniu autobusu prichádzame do Budapešti tesne pred polnocou a síce nevieme do kedy premáva metro, ale pre istotu sa ponáhľame naň. Z rôznych metropol vieme, že väčšinou okolo pol noci končí a tu to to nie je výnimkou. Stíhame predposledný spoj metra (linka M2), ktoré nás samotných prekvapuje svojim dizajnom. Bodaj by nie, veď sa jedná o najstaršie metro na európskej pevnine a po Londýnskom metre, je druhé na svete. Premáva už od roku 1896! A vozne ktoré tu premávajú majú už niekoľko desiatok rokov ruskej výroby.

Metro Budapešť

S miernymi komplikáciami nachádzame našu ubytovňu zarezervovanú cez AirBnB. Dopredu síce bolo všetko dohodnuté s hostiteľom a potvrdené, že môžme dôjsť v akúkoľvek nočnú hodinu, ale prekvapenie sa konalo priamo na mieste. Boli sme aj oboznámení s tým, že to je internát vysokej školy filmového umenia, ale že s hostiteľom sa nestretneme celý weekend, tak to už nie. Na vrátnici sedel vrátnik, ktorý mal na moje meno pripravenú obálku s kľúčmi, uvítacím listom a dokladom o zaplatení. Iba som vypísal v knihe návštev moje iniciále a viac sa o nás nestarali. Ešte že nie sme nároční, a ku šťastiu nám stačí čistá posteľ a teplá sprcha. Nič viac. Aj tak chodíme pri takýchto výletoch sa iba vyspať. Síce záchodová doska bola rozbitá a na WiFi aj napriek pridelenému heslu sa nedalo pripojiť, tak za 11€/os/noc to bolo úplne v pohode, na to, že to bolo takmer v centre mesta.

Internát

Po úspešnom ubytovaní a zložení vecí vybiehame ešte na rýchlo na jedno chladené medzi miestnu komunitu. Konkrétne do baru Mash Movie Art Café & pub kam evidentne chodia študenti počas školského roka z neďalekého internátu, ale cez leto sa to tu pohybuje “zaujímavou” komunitou. Vyskúšali sme miestne “Arany Ászok” ktoré nebolo zlé, ale ani to nebolo to naše slovenské alebo české, ktoré zas na druhej strane mali iba fľaškové a nie čapované. Príjemné osviežení skladáme hlavy na postele aby sme vyrazili za zajtrajším hlavným cieľom.

Centrálna tržnica

V sobotu ráno sa prirodzene sami bez budíka prebúdzame už okolo 08:00 hod. No nemysleli sme na ráno a tak iba umytí ale hladní bez raňajok vyrážame priamo do nášho vytúženého hlavného cieľa: Nagyvásárcsarnok alias veľká tržnica. Jedná sa o najväčší krytý trh v Maďarsku a v dnešnom uniformovanom svete plný predpisov od EÚ to bude pôsobiť ako balzám na dušu. Ak ste milovníkom dobrého a kvalitného jedla nie ste zarytý vegetarián, tu si dôjdete na svoje. Na čo si spomeniete v rámci maďarskej kuchyne, to tu nájdete a za prijateľné ceny. Máte radi držky, paprče zo sliepok, špikové kosti? Jasné to tu je! Síce my sme za týmto účelom sem nedošli nakupovať, aj keď sme mali to nutkanie. Najprv sme potrebovali dať do seba kávu a nejaké raňajky.

Budapešť
Štrúdľa

Kávičku nachádzame originál maďarskú v zastrčenom stánku na prízemí a k tomu si kupujeme takisto originál maďarskú štrúdľu. S týmito prvými úlovkami vychádzame von do neďalekého parčíku, aby sme si ju náležite vychutnali. Štrúdľa je dokonalá! Cesto je chrumkavé a nie rozmočené ako to poznáme zo Slovenska a plnky je požehnane. Jeden kúsok štrúdle a som plný.

Budapešť tržnica

Už s plnými žalúdkami sa vrháme späť do útrob tržnice, kde trávime čas až do obeda. To treba zažiť, to sa nedá opísať. A hlavne sa nedá odísť s prázdnym žalúdkom. To nás presvedčili pri stánku s langošmi. Cena smiešna, porcia mega veľká. Totiž tento langoš nie je tak nadýchaný, ale je hutný ako chlieb a pri tom jemný! A keď si dáte porciu ako ja, kde okrem smotany a syra Vám doložia šunku, papriku a cibuľu, máte problém to stráviť. Však som aj túto porciu následne rozdychával najbližšie 4 hodiny.

Maďarská klobása

Samozrejme by bol hriech keby sme nezakúpili maďarskú klobásu. Kotvíme pri stánku, kde ju môžme aj ochutnať pred tým, ako ju kúpime. Najprv nám predavač dáva naozaj originál. Fúúúú…. tak čipőš že nám vyráža dych . Ideme vždy o úroveň nižšie so štipľavosťou, že končíme pri najnižšej úrovni.

Budapešť tržnica

Celé zhodnotenie návštevy tejto unikátnej tržnice je na 100 bodov. Nielen kvôli samotným priestorom, ale aj kvôli predavačom. Aj keď tu nájdete na vrchnom poschodí rôzne oblečenie, tak je originál maďarské a to aj suveníry. A to sem nepustili žiadnych “šikmookých” predavačov! Nízke ceny, vysoká kvalita a prístup k zákazníkovi ukážkový. Toto by sa dalo aj u nás vybudovať, priestory na to máme, ale všetko je o ľudoch.

Pozrite si ešte pár fotografií z vnútra budapeštianskej tržnice, čo tu všetko zoženiete:

1 Comments

1. […] Tento bar nájdeš úplne jednoducho. Je hneď oproti Veľkej mestskej tržnici. […]

Maďarsko

Tour de Romania 2016 (1.diel): Rumunsko nie je tak ďaleko

Čo s naplánovanou dovolenkou, keď ti zlyhá pôvodný plán, kvôli nepredvídateľnej situácii? No čo asi? Improvizovať. Prvým plánom bolo navštíviť Benátky a užiť si okolité ostrovy, lenže predstava neskutočného davu turistov, predpovede o extrémnych horúčavach a neochota komunikácie zo strany ubytovateľa nás vrhli opačným smerom. To čo zaznelo, ako šialený nápad: “Poďme pozrieť uja Draculu!”,…

V morskom kajaku na Dunaji

Na Dunaj v morskom kajaku a fail roka

Cez týždeň začali stúpať teploty nad vyše 30°C a bolo dobré sa poobzerať po nejakom osviežení v tekutom skupenstve. Platiť za vstup na kúpalisko sa mi nechcelo a určite tam bolo na nich dosť národa, keďže to bol posledný školský deň, kedy sa rozdávali vysvedčenia. Tak som kontaktoval majiteľa Vodáckeho centra, či má v ten…

Šturec

Slovenský Titanic: remorkér Šturec

Keď sa objavila udalosť, pozrieť si loď Šturec v Zimnom prístave neváhali sme ani chvíľu. Už dávnejšie sme sa chceli prejsť po prístave, ale je trochu komplikované sa tam dostať. A ako bonus, sme si mohli obzrieť aj tohto posledného mohykána.

Zapad Slnka Španielsko

Maroko časť 1: Odlietame!

Tesne pred začiatkom nášho leta, odlietame smer Maroko, aby sme toto ročné obdobie začali o niečo skôr. V stredu po obede odlietame z Bratislavského letiska najprv smer Charleroi.