Tak ako všade, aj v Japonsku sú reklamy všade. Je tiež neslávne známe svojimi televíznymi reklamami, ktoré často šokujú svet svojím bizarným nádychom. Napriek tomu (alebo práve preto), že ju poznáme, však reklama zostáva do značnej miery nedocenenou formou umenia. Múzeum reklamy v Tokiu bolo založené v roku 2002 s cieľom upriamiť pozornosť ľudí na zábavné a kreatívne nápady, ktoré sa skrývajú v reklamách.
Chronologicky usporiadaná stála expozícia múzea začína rôznymi obchodnými vychytávkami z obdobia Edo, posledného feudálneho obdobia Japonska, približne z rokov 1603 – 1867. Naznačuje, že prvým marketingovým géniom na svete mohol byť Takatoshi Mitsui, čo podporuje aj známy konzultant v oblasti manažmentu Peter Drucker.
V roku 1673 Mitsui založil obchod s kimonovými látkami Echigoya a svojím inovatívnym obchodným prístupom rýchlo zbohatol. Namiesto toho, aby chodil od dverí k dverám po domoch potenciálnych zákazníkov, predával svoj tovar vo výklade a zároveň vo veľkom rozosielal hikifuda, ranú formu letáku s odvážnym sloganom, ktorý propagoval jeho zásady: pevné ceny a šitie na mieste. Z jeho podniku sa neskôr stal Mitsukoshi, najstarší obchodný dom v Japonsku, a Mitsui Group, jedna z najväčších korporátnych skupín na svete.
V 19. storočí našli šikovní obchodníci z Edo nespočetné množstvo spôsobov, ako propagovať svoje obchody. Medzitým umelci často zobrazovali vo svojich dielach vtedajšie podniky, od obchodov s kimonami na maľbách ukiyo-e až po čajovne v divadelných hrách, z ktorých niektoré fungujú dodnes.
Japonská reklama sa v období Showa, približne v rokoch 1926 – 1989, rýchlo zmodernizovala a prispôsobila západným trendom. Vplyvy hnutí secesie a art deco boli jasné ako facka a uspokojovali vkus širokej verejnosti. V zbierke múzea môžete spoznať aj mnohé názvy značiek z reklám tejto éry vrátane Shiseido, Calpis a Morinaga Milk Caramel.
Ako výstava pokračuje cez povojnové obdobie až po obdobie Heisei, môžete vidieť, ako sa reklama vyvíjala do konca 20. storočia. Množstvo plagátov, novinových výstrižkov a podobne je vystavených spolu s produktmi, ktoré propagujú, a slúži ako nostalgický výlet do minulosti pre tých, ktorí žili v týchto obdobiach.
K dispozícii sú aj štyri audiovizuálne kabíny v tvare mrakov zavesených pod stropom, v ktorých si návštevníci môžu pozrieť sortiment televíznych reklám vybraných podľa toho, aké “pocity” vyvolávajú: ” Yeah!”, “Love”, “Humm…” a “Wow!”
Okrem rozsiahlej zbierky má múzeum k dispozícii aj príručnú knižnicu, jedinečný obchod so suvenírmi a dočasnú výstavu, na ktorej sa zvyčajne prezentujú nedávno ocenené reklamy a ich tvorivé procesy.
Súvisiace značky
Japonsko ponúka ďalšie miesta
Kyoto Station’s Skyway
V zastavanom prostredí Japonska existujú dve protichodné línie. Jedným je tradičná architektúra drevených nosníkov a…
Japonsko - Krátke info
- Miestny názov: Japonsko
- Hlavné mesto: Tokio
- Úradné jazyky: japončina
- Štátne zriadenie: konštitučná monarchia
- Rozloha: 377 930 km²
- Počet obyvateľov: 125 836 021
Hustota obyvateľstva: 332.96 /km² - Mena: Jen
- Kód meny: JPY
- Kurz (za 1€ dostanete):
- JPY: 161.823
- Daň: 10%
- HPI Index: 47.1
- Medzinárodný kód: JP/JPN
- Doména: .jp
- Telefón: +81
- Typ zásuvky: NEMA 1-15, NEMA 5-15
- Napätie a frekvencia: 100V / 60Hz
- Smer jazdy: vľavo
- Viza: Víza nie sú potrebné
- Max. doba pobytu: 90 dní
- Platnosť pasu: 6 mesiacov
Blízke miesta do +/- 300km
- Nakagin: Kapsulová veža 0,1 km
- Shiotama 0,2 km
- Kamenné pamiatky v parku Hibiya 1,1 km
Mohlo by Vás zaujať
Pozrite si ďalšie zaujímave miesta vo svete, ktoré stoja za naplánovanie ďalšej cesty.
Truhlárstvo Kane Kwei
Jeden ghanský učiteľ bol kedysi pochovaný v rakve v tvare guličkového pera, spevák vo vnútri…
Hraničný priechod Sarpi
Na hraniciach na celom svete sú kontrolné stanovištia zvyčajne jedny z najmenej inšpiratívnych budov, aké…