Podzemná poštová železnica
Pod ulicami Londýna je ukryté tajné metro, ktorým sa prepravovala len pošta.
Približná doba čítania: 3 minúty
Londýn je rodiskom jednej z prvých podzemných železníc na svete – trasy Metropolitan Line vedúcej z Bishop’s Road cez Paddington na Farringdon Street, ktorú otvorili v roku 1853. Hlbiny skryté pod chodníkmi a cestami mesta sú už stáročia popretkávané sieťou tunelov a potrubí, ktoré prepravujú ľudí aj materiály (niektoré z nich sú oveľa nevábnejšie ako iné) z miesta na miesto. Do roku 2003 by tu nadšenci podzemia našli aj 10,5 kilometrov dlhý tunel so železničnou traťou, ktorá slúžila na prepravovanie listov a balíkov z Paddingtonu na západe do Whitechapel vo východnom East Ende, ktorý kedysi sužoval Jack Rozparovač.
Túto podzemnú poštovú železnicu, známu od roku 1987 ako Rail Mail (Železničná pošta), postavili krátko pred prvou svetovou vojnou. Naplánovali ju a zriadili preto, aby sa vyriešil problém s rozvážaním pošty do hlavných triediacich ústrední. V tých časoch boli totiž cesty zapchaté kočmi s konskými záprahmi či prvými motorovými vozidlami a väčšinu mesta dusila nepreniknuteľná hmla.
Železnicu otvorili v roku 1927 (hoci v nedokončených tuneloch už desaťročie predtým počas vojnových náletov zeppelinov skrývali umelecké diela z Tate Gallery a National Portrait Gallery). Londýn tým dosiahol ďalšie svetové prvenstvo, keďže išlo o prvú elektrizovanú železnicu bez rušňovodiča. V časoch svojho vrcholu mala osem staníc a niekoľkokrát denne medzi nimi vyzdvihovala a doručovala listy a rôzne iné zásielky. Predzvesťou jej konca bol rozmach telefónov a definitívny zánik mali na svedomí faxy, emaily a mobilné správy. V tom čase fungovali už len tri stanice.
Od konca júla 2017 sa miesto zmenilo na Poštové múzeum doplnené o 20-minútovú jazdu špeciálne vyrobenými miniatúrnymi vlakmi.
Anglicko ponúka ďalšie miesta
Anglicko - Krátke info
* Informácie sa vzťahujú len k Slovensku a k držiteľom slovenských pasov.
Blízke miesta do +/- 300km
-
1,0 km
-
1,2 km
-
1,3 km