Bukurešť je plná príjemných prekvapení

CK Knirsch 7. februára 2018

Rumunsko, je jedna z krajín na ktorú väčšina ani nepomyslí pri plánovaní dovolenky. A to je veľká chyba. Už to dávno nie je krajina, kde nie je radno pri ceste autom zastavovať. Od zavraždenia Ceaușescu, Rumunsko ubehlo kus cesty. To sme sa presvedčili aj sami pri ceste krížom Rumunskom. Vtedy sme vynechali hlavné mesto Bukurešť, ale pri akciových letenkách od spoločnosti WizzAir, sme sa rozhodli to napraviť predĺženým weekendom.

Prestávka na pumpe
Na let do Bukurešti sme museli vyraziť veľmi skoro ráno. Preto hladinu kofeínu po ceste poctivo dopĺňame

Spiatočné letenky do Bukurešti môžeš zakúpiť už od 21,- € z Budapešti. Stačí si počkať na vhodný termín. Časy na prílet a odlet sú priaznivé a vhodnou kombináciou spojov z Bratislavy alebo Košíc, si nemusíš ani rezervovať ubytovanie v Budapešti. Len si daj dostatočnú rezervu na bezpečnostnú kontrolu. Najlepšie je dôjsť aj 3 hodiny pred odletom, pretože v rade na kontrolu si môžeš počkať aj viac ako hodinu. A keďže letíš mimo Schengenského priestoru, rátaj aj s pasovou kontrolou.

Cesta z letiska

Samotný let trvá pri priaznivých podmienkach len 55 minút. Ale počítaj s tým, že Rumunsko už je v časovom pásme +1 hodina. Po prílete do Bukurešti ťa znova čaká pasová kontrola a začína zábava ako sa dostať z letiska do mesta. Je to možné aj taxi službou.

Aby ťa nezodrali hneď po prílete, sú k dispozícii automaty na taxi. Cena sa pohybuje od 1.39 lei/km do 3.5 lei/km. Za cestu priamo do centra mesta tak zaplatíš približne od 6,- € do 15,- € (cca18km).

Autobus z a na letisko

Keďže nás je viac, ako sa zmestí do jedného taxi, rozhodli sme sa cestu absolvovať miestnou verejnou dopravou. Linka číslo 783 chodí približne každých 20 minút a za cestu zaplatíš necelé euro (3.5 lei). Cesta do centra mesta trvá približne hodinu. Dlhšie ako samotný let. Pred nastúpením si treba vopred zakúpiť magnetickú kartu s príslušným obnosom.

Cestovanie verejnou dopravou v Bukurešti je trochu komplikované, ale keď to pochopíš, je to hračka. Pre cestovanie potrebuješ tzv. “Active Card“. Tá ale neplatí pre cestovanie metrom. Na metro potrebuješ zvlášť cestovný lístok, ktorý si zakúpiš pri vstupe do metra, alebo si vybavíš tzv. “Multiplu Card”.

Sám musíš zvážiť, čo potrebuješ, ale bohate ti bude stačiť Active Card. Mesto je husto pokryté nadzemnou dopravou a metro ani nebudeš potrebovať. Výhodou je, že jedna karta sa dá využívať pre celú skupinu. V dopravnom prostriedku ju označíš toľko krát, koľko vás je. S kartou ťa vyjde jedna cesta v rámci mesta len 1.3 lei (cca 0.30,- €). Kartu môžeš pri ceste späť na letisko vrátiť a vyplatia ti zostávajúci kredit.

Niekde v tejto ulici máme ubytovanie

Ubytovanie

Na väčšinu ciest máme stanovený limit za ubytovanie na úrovni 10,- € / osoba / noc. V Bukurešti sa za túto cenu v pohode ubytuješ priamo v centre mesta. My veľa nepotrebujeme ku šťastiu, len čistú posteľ a sprchu, pretože aj tak väčšinu dňa sme mimo. Tentoraz namiesto rezervácie cez najviac využívaný booking.com sme zvolili AirBnB.

Od autobusovej zástavky sme to mali naozaj na skok. Byt sa nachádza v jednej starších budov, kam by si normálne ani nezašiel, ale vo vnútri to je iná rozprávka. Najprv ťa na prízemí privíta neskutočný chlad vďaka mramorovej podlahe i stenách (určite príjemne v lete), ale byt je vykúrený dostatočne. Dokonca až veľmi. Aj rozloha bytu je obrovská. Siedmi ľudia, sa tu musíme občas aj hľadať. Byt disponuje aj dvoma toaletami a ráno tak nenastáva nepríjemný okamžik, kedy je rada pred týmito miestnosťami. Čo sme postrehli počas nášho krátkeho pobytu, tak Rumuni asi nemajú problém s teplom. Všade sú radiátory vypeckované na maximum, že neradno sa ich dotýkať. Po rýchlom rozdelení izieb vyrážame do mesta.

Strada Nicolae Tonitza 11, Bucharest
Obývačka bola luxusná a aj zbytok priestorov

Caru’ cu Bere

Jednou z TOP10 reštaurácii v Bukurešti je práve Caru’ cu Bere, ktorá sa nachádza len 300m od vyššie spomenutého ubytovania. Momentálne je časť budovy v rekonštrukcii a vonkajší priestor extra neláka k návšteve.

Našťastie sme túto reštauráciu už objavili pri plánovaní cesty a dostali sme aj tip od nášho ubytovateľa. Veľa sme preto nemuseli ani uvažovať kam sa ísť najesť a navyše hlad naše žalúdky dostatočne trápil. Len čo vojdeš, ocitneš sa v nádhernom romantickom priestore. Najprv sme si mysleli, že ide o prerobený kostol. No po naštudovaní na internete sme zistili, že sa jedná pôvodne o pivovar fungujúci od roku 1879 a je aj zaradený do historických pamiatok.

Caru' cu Bere

Kuchyňa je priam vynikajúca. Chybu neurobíš so žiadnym jedlom. Nevynechaj určite rumunskú polievku Ciorbă. Za nás určite tradičnú s údeným bravčovým mäsom. Kto má rád držkovú, nech vyskúša zas verziu so smotanou.

Zásadnou zložkou hlavného jedla v Rumunsku je polenta. Máme pocit, že ju dávajú ku všetkému. Napríklad také Sarmale alebo grilované klobásy. Ak napriek tomu nebudeš mať dosť, alebo budeš ako my, len veľké oči, ako zákusok si určite daj Papanași. Jedná sa o vysmážané cesto podobné šiškám, zaliate mäkkým syrom ako urdă, preliate s kyslým džemom, väčšinou černicovým. Po takejto kalorickej bombe, určite nebudeš chcieť jesť až do druhého dňa.

Poriadne roztiahnutý žalúdok z predchádzajúceho dňa sa hneď ráno pri prebudení ozval, že ho treba znova zaplniť. Tak sme zavítali sem znova na poriadne výdatné raňajky. Žalúdky sme nasýtili poriadnou porciou omelety so syrom podávané s pražskou šunkou, olivami, syrom a pečivom. No nedáš si?

Reštaurácia Caru’ cu Bere určite bude naďalej patriť k našim TOP miestam. Ak náhodou sa ešte objavíme v Bukurešti, sem určite zájdeme.

Hľadanie vchodu do Palatul Parlamentului

Palác ľudu je druhou najväčšou budovou na svete, po americkom Pentagóne a keďže na druhý deň sme nechceli stráviť hodiny hľadaním vchodu, rozhodli sme sa to ísť obzrieť po večeri a rozchodiť tak naše plné žalúdky.

Už z našej ulice kde sme mali ubytovanie bolo vidieť časť paláca, tak sme si pomysleli, že to je kúsok. A aj to bol. Len necelý kilometer. Keď sme to už našli tak rýchlo, chceli sme si obzrieť Rumunské “Avenue des Champs-Élysées”, ktoré je širšie a dlhšie ako originál. Len to by sme sa nesmeli vybrať opačným smerom. Po prejdení ďalších 2 kilometrov popri nekonečnom plote sme začali skúmať svoju polohu na mape a trasu pred nami. Zrazu nám došlo, aký je palác megalomanský. Nieže by nám vadilo, že sme sa vybrali opačným smerom, ale pred nami boli ešte ďalšie dva kilometre popri nudnom plote. Ak chceš obísť palác kolom dokola, je to niečo cez 4km!

To sme pre večer radšej nechali a s porazeným výrazom na tvári sa radšej vrátili na ubytovanie. To sme netušili, že sme to mali na skok, len sa stačilo vybrať opačným smerom. Ale to zas v pokračovaní.

2 Comments

1. […] Našťastie sa nekonala dlhočizná rada cez celú halu na Security check ako pri našom poslednom odlete do Bukurešti. Prejdeme teda ešte aj povinnou pasovou kontrolou a máme ešte hodinu času, ktorú trávime na […]

2. […] Bukurešť je plná príjemných prekvapení […]

Biela Noc - Most SNP

Biela Noc 2015 v Bratislave

S akciou Biela Noc som sa stretol prvý krát v Košiciach počas služobnej cesty na Medzinárodnom maratóne mieru, len som nemal čas si to ísť pozrieť.  Na moje potešenie sa o pár dní neskôr to isté konalo v Bratislave. A čo je Biela Noc? Biela noc je prestížny medzinárodný umelecký projekt, ktorý má za úlohu priblížiť…

Niš, Srbsko

Jarné prázdniny v Niš: časť tretia

Po ceste lietadlom späť do Bratislavy sme začuli rozhovor, že v Niš nie je čo robiť a že keby sa v blízkosti nedalo lyžovať nevedia čo by tu robili. No opak je pravdou. Možností je neúrekom.

Bosna a Hercegovina

Balkán Tour 2018 (Bosna a Hercegovina)

V Bosne a Hercegovine je vždy čo objavovať aj napriek opakovaným návštevám. Je len otázka času, kedy sem naozaj turisti začnú chodiť.

Modling Ferrata

Hrali sme sa na testovacie figuríny

Sviatok svätého Cyrila a Metoda padol tentoraz na utorok a už som sa obzeral, že kam vyraziť v tento deň. Na Facebook stránke Jairo Outdoor mi padla do oka jedna udalosť, kde cenovka bola viac ako prijateľná. Jednalo sa o školenie inštruktorov na ferratové lezenie.